onsdag den 27. november 2013

Live-blogging på Twitter

I forbindelse med det netop afholdte kommunalvalg, besluttede jeg mig for at prøve at livetweete fra NORDJYSKES twitterprofil fra fire af de elleve valgmøder, NORDJYSKE arrangerede sammen med TV2/Nord og P4Nordjylland. Fire, fordi det var umuligt at nå alle elleve.

Jeg valgte valgmøderne i Frederikshavn, Hjørring, Aalborg Kommune ud fra en tese om at netop de byer har flest vælgere på Twitter. Som den sidste kommune valgte jeg Jammerbugt, fordi både den siddende borgmester og1. Viceborgmesteren som de eneste i Nordjylland er aktive på Twitter.

Mål

Jeg havde tre mål med forsøget. Det ene var at se om der var en efterspørgsel efter livetweeting om lokalpolitik i Nordjylland. Det andet var at fremme brugen af Twitter inden for lokalpolitik. Hvis vi som medie lytter og taler med, kunne det være et incitament for politikere og andre at tweete løs og dermed skabe samtale og informationsflow. Det sidste og tredje mål var selv at få erfaring med formen.

Forberedelse

Inden jeg gik i gang, læste jeg Peter From Jacobsens og Annegrete Skovbjergs blogindlæg om liveblogging. Her kunne jeg læse, at det jeg skulle i gang med, var det Peter og Annegrete kalder et kort, éndimensionelt forløb, altså liveblogging med mange opdateringer hvor jeg er fluen på væggen.

Jeg læste desuden deres punkter under ”Den nødvendige forberedelse før liveblogging” og ”Sådan skriver du en liveblog”. Jeg plukkede løs af de punkter som jeg syntes gav mening i forhold til dette projekt.

På forhånd fandt jeg en række oplysninger frem: Antal indbyggere i kommunen, antal kandidater, hvor mange kandidater var opstillede for hvert parti, hvilke partier opstillede, hvor mange pladser var der at slås om etc.

I den forbindelse med researchen var det vigtigt at finde kandidatlisterne på kommunernes hjemmeside, for jeg fandt fejl i listerne hos forskellige mediesider. Desuden er der også den detalje, at et byråd ikke bare hedder et byråd. Det kan også hedde en kommunalbestyrelse, så den oplysning må man også finde på kommunens hjemmeside.

Så de to helt banale tricks fra værktøjskassen: husk at gå til kilden og check det du tror du ved en ekstra gang.

Som det sidste brugte jeg en del tid på at finde nordjyske kandidater på Twitter (med god hjælp fra Jens Skriver). Ret tidskrævende, for rigtig mange profiler er sparsomt udfyldt. Langt fra alle har benyttet den ellers oplagte mulighed, at skrive om deres kandidatur i deres profiloplysninger.

Men når listen er lavet, var den god at have, så man kan tweet kandidaternes twitterhandle i stedet for blot deres navn. Man kan jo være heldig at de har sat deres indstillinger således, at de får en emailnotifikation, når de nævnes i et tweet, og dermed motiveres til at blive aktive.

Udførsel

Jeg mødte op i god tid, og forsøgte at etablere stedet med fotos. Dem publicerede jeg på NORDJYSKE Instagram-konto og delte dem samtidig på Twitter.

Det er i øvrigt min erfaring, at når jeg skifter mellem min personlige og NORDJYSKES Instagramprofil på mobilen, er det ikke altid deleoplysningerne ændres med det samme. Nogle gange deles fotoet på min private twitterprofil, selvom det skulle have været på firmaprofilen.

Det er altså nødvendigt at tjekke, at det man deler fra Instagram til Twitter (og i øvrigt også Facebook) ryger ud på den rette kanal. Når man arbejder i Tweetdeck, er det hurtigt at rette: Kopier indholdet i tweet, slet tweet, opret et nyt tweet, kopier indholdet ind og tilføj den rigtige afsender, tryk send.

Inden valgmødet gik i gang, tweetede jeg hvad der skulle ske og derefter de fleste af de oplysninger jeg på forhånd havde samlet ind. Nogle gemte jeg til pausen. Og så forsøgte jeg ellers at tweete løs fra debatten. Og huske at tweete en afrunding, når det var slut.

I gennemsnit tweetede jeg 47,5 gang og postede 2 fotos fra hvert valgmøde.

Jeg  brugte to hashtags, dels det generelle hashtag for kommunalvalg i Nordjylland, #kvnord, dels kommunehashtagget, altså enten #jammerbugtpol, #frederikshavnpol, #hjørringpol eller #aalborgpol.

Resultat

Jeg har fået rigtig gode erfaringer, men har jeg nået mine øvrige mål? Reaktionerne var ikke mange, og de der var, peger i hver sin retning.







Hvis vi kigger på tilgangen af followers til NORDJYSKEs twitterkonto, så har tilgangen i årets første 47 uger i gennemsnit været 28. I uge 44 – 47 var gennemsnittet 48, så de mange tweets har i hvert fald ikke skræmt folk væk.

Om politikerne bliver ved med at tweete får vi at se. Det er jo en vis tradition for at politikere dropper sociale medier mellem valgene, underligt nok. Men i hvert fald en ser ud til at have gode intentioner :-)


Teknik

Udstyrsmæssigt havde jeg en bærbar computer med strømkabel med, en mobiltelefon med strømkabel og en kabeltromle til 220v. Så var jeg sikker på ikke at løbe tør for strøm midt under valgmødet.

To steder var der frit tilgængeligt wi-fi, de to andre steder delte jeg internet fra mobilen til den bærbare. Begge dele fungerede upåklageligt.

Som sagt bruger jeg Tweetdeck til at poste i. Til at resize fotos bruger jeg gratisprogrammet FastStone Image Viewer. Det var nødvendigt med fotos jeg undervejs fik fra pressefotograferne. Er fotoet for stort, er det nærmest umuligt at poste i Instagram, men i FastStone kan det gøres mindre ret kvikt.


Øvrige blogs


Læs mere om liveblogging på Peter From Jacobsens blog NyJournalistik.

Læs også Malene Halds mange gode tips og erfaringer med at livetweete fra bogmessen på hendes blog her.


2 kommentarer:

  1. God gennemgang, Linse. Og det var så lidt med hjælpen. ;)

    Lige et par ord om @tv2nord's livetweeting, der mindede om jeres.

    Jeg stod for otte af 10 debatter, der alle blev sendt fra vores studie på Nordjyllands Mediecenter, der ligger lige ved siden af stationen. Fysisk sad jeg i vores OB-vogn hvorfra vi afviklede programmet, der blev sendt i en time hver aften efter 19.30-nyhederne.

    Twitter blev brugt som output og forsøgt brugt som input til spørgsmål til kandidaterne. Der var det dog Facebook der, som det langt mere folkelige medie, viste sig succesfuld og på de ti debatter bragte vi hver dag et eller flere spørgsmål fra FB videre til kandidaterne mens der kun en gang blev brugt et tweet.

    Jeg brugte #kvnord til alle tweets, men kun kommune-#, når det gav sig selv. Det var også for at spare tegn. #jammerbugtpol fx begrænser bare lidt mere end godt er. :)

    Et eksempel:
    Stil dit spørgsmål til #jammerbugtpol-spidserne her på @twitter. Brug #kvnord og bland dig i debatten. pic.twitter.com/DJa0huIqSK
    https://twitter.com/TV2Nord/status/399968214224211968

    Jeg har ikke overblik over hvor mange tweets der blev sendt ud i alt, men på flere aftener kom jeg over 50 sendte.

    Jeg startede med at sætte scenen med billeder og præsentere kommunen på nogenlunde samme måde som du. Hertil brugte jeg KMD's kandidatliste, der hurtigt kunne give svar på kandidater per liste, alders- og kønsfordeling og anden taljonglering, der er både sjov og brugbar viden. Jeg blandede planlagte tweets fra Tweetdeck og livetweets fra location, og så præsenterede jeg et par eller tre aftener holdet bag produktionen (vært, redaktør, producer og mig selv, der alle er på Twitter.)

    Jeg gik udenom Instagram, fordi TV2/Nord ikke har ret mange followers der, og fordi der ikke er billedintegration med Twitter. Og under selve debatten var Twitter fra vores side billedfri, fordi 1) der var så meget tryk på med at få debatten tweetet. 2) jeg sad uden for studiet, uden mulighed for at tage billeder.

    Jeg gjorde det til rutine at runde debatten af på både FB og Twitter, takke dem der fulgte med på både TV og Twitter og sige tak for spørgsmål, samtidig med at jeg undskyldte at langt fra alle spørgsmål blev besvaret. I de tilfælde hvor der efterfølgende var Valgtræf, henviste jeg hertil som en mulighed for at stille spørgsmål igen.

    Vores klart primære mission var at skabe interaktion med publikum, og her klarede Facebook opgaven flot. Seerne var med på præmissen, og selvom vi var lidt nervøse for om der ville komme spørgmål, da Læsø var i rampelyset, kom vi flot i mål.

    På Twitter stiger vi hele tiden i followers, uden at jeg har tal for udviklingen i forbindelse med debatterne. Vi interagerede med de aktive politikere, og fik både ros via RT's og hug for i en politikers øjne at have været upræcis med hans pointe. Vi blev også en enkelt gang beskyldt for at valg-spamme, men vi gjorde hver aften præmissen klar i god tid før debatten, og så er det for vores skyld helt legitimt at unfollowe, hvis ikke man kan lide lugten i bageriet.

    Lidt praktisk: Vi tweetede fra en iPad og havde en PC stående, der via HDMI blev brugt til at vise spørgsmål i studiet.
    Tweetdeck blev brugt til at planlægge tweets.
    Jeg lavede hver aften en LIVE-artikel på tv2nord.dk hvor vores twitterfeed kunne findes. Til den første debat havde jeg valgt at lægge #kvnord-feedet ind på artiklen, men det kolliderede med din livedækning af valgtræf, så klog af skade ændrede jeg det. :)
    Jeg lavede hver aften en kort sådan gik debatten-artikel indeholdende programmet og vores tweets, der således kunne genopleves.

    Det var skidesjovt, og bestemt arbejdet værd. :)

    Jens
    @jskriver



    SvarSlet
  2. Tusind tak for at dele dine erfaringer, Jens. Beklager jeg ødelagde dit feed :-)

    SvarSlet